Luik - Namen - Reisverslag uit Soerendonk, Nederland van Carine Govers - WaarBenJij.nu Luik - Namen - Reisverslag uit Soerendonk, Nederland van Carine Govers - WaarBenJij.nu

Luik - Namen

Door: carinegovers

Blijf op de hoogte en volg Carine

26 April 2010 | Nederland, Soerendonk

Vòòr deze wandeldagen nog een afspraak bij onze kapelaan Van Dijk gemaakt, om een aanbevelingsbrief op te halen voor de overnachtingen in ev. pastorieën en ook om mij èn mijn schelp te laten zegenen èn ook de eerste stempel (vakje had ik leeg gelaten)te laten zetten.
Was toch bijzonder en voelt heel goed om zo op pad te gaan.

Woensdag 21-4-2010 Angleur - Esneux, ca. 15 km.
Nou het begint er een beetje echt op te lijken, vandaag worden we (Jan en ik) weggebracht naar Luik-Angleur door Adrie, (die nog steeds erg blij is dat-ie niet mee hoeft te lopen...) We blijven 4 of 5 dagen weg en ik ga met mijn volledige bepakking lopen, 9.6 kg, excl. eten en drinken, dus totaal zo rond de 12 kg. op mijn rugske ;). In Angleur aangekomen, beginnen we met jaja... het bekende kopje koffie. Daarna gaan we lopen, en al heel snel moeten we behoorlijk omhoog klimmen, na 10 minuten al een stopje om onze vesten uit te doen, je warmt zo wel erg snel op haha.
Het valt echter heel erg mee met de rugzak, het is ook nog maar de eerste dag hè! Aangekomen in Esneux moesten we op zoek naar een slaapplaats, in het boekje stond aangegeven dat er die wel waren, maar bij de plaatselijke brasserie was maar 1 B&B bekend, die meneer heeft voor ons gebeld, maar B&B was helaas vol.
Hij adviseerde ons om naar zijn buren (slagerij) te gaan, die waren beter bekend in de streek. Die mevrouw wist een hotel in het volgende dorp.En ja hoor, 4 kranten/telefoonboeken verder had ze het nummer gevonden. Ook nog voor ons gebeld, en daar was plaats. Ze heeft ons nog de bushalte gewezen en daar gingen we dus naar het hotel. Het ontbijt voor de volgende dag hebben we bij de bakker en slager gekocht, anders werd het meteen al erg duur natuurlijk voor deze pelgrims.
's Avonds nog wat gedronken in de bar, waar een alleenstaande man gezelschap (of we denken eigenlijk drank en een sigaret) zocht. We zijn maar gauw weg gegaan.

Donderdag 22-4-2010 Esneux - Saint Severin-en-Condroz ca. 15 km.
Vanochtend nog koffie gekregen in hotel, en weer met de bus terug naar de startplaats van vandaag, Esneux.
Heerlijke tocht, al voelen mijn heupen wat beurs van de rugzakband, maar het is wel te doen. Veel bossen, weien, en we komen door een paar gehuchten. Er is werkelijk niks te koop op dit stuk waar we vandaag lopen.
Tijdens onze picknick, lekker in het zonnetje zag Jan nog een vos best dichtbij oversteken, ik heb die natuurlijk weer niet gezien, wel later een ree, maar dat is dan weer zo "gewoon". Net voor het eindpunt die dag nog een klein stukje veranderd in de route omdat we toch wel wat boodschappen moesten hebben. Daarna richting pastorie van St.Severin, waar we allerhartelijkst werden ontvangen door de hospita aldaar, die in een huis er naast woont.
Ze gaf ons meteen de sleutel en nodige ons uit voor het (gratis) ontbijt de volgende dag!
Het bleef lang warm die avond, het eten wat we gekocht hadden was maar zozo, maar het flesje rosé gleed lekker in de keel, lekker zittend op kussens in het brede raamkozijn.

Vrijdag 23-4-2010 St.Severin-en-Condroz - Huy 18 km.
Lekker ontbeten in het statige herenhuis. De vrouw des huizes maakt van elke pelgrim een foto als herinnering. Om half 9 gingen we lopen.
Vandaag een beetje op ons gemak gelopen, picknick: alweer in de zon. Wat boffen we toch met het weer!! Vandaag aangekomen in Huy waar een pilsje op het terras heerlijk smaakte. Snel een stempel in mijn pelgrimspaspoort gescoord op het stadhuis. En daarna weer op zoek naar een slaapplaats. Is toch (helaas) weer een hotel geworden, de VVV had diverse adresjes B&B gebeld, maar lukte niet om daar iets te regelen.
's Avonds nog even terrasje gepikt, en op tijd weer slapen.

Zaterdag 24-4-2010 Huy - Andenne ca. 18 km.
Kwart voor 8 zaten we aan het ontbijt (was gratis voor pelgrims in dat hotel waar we waren). Daarna weer de paden op, de lanen (waren daar dan wel heuvels..) in. Nog maar amper de stad uit, kregen we al een behoorlijke steile klim, die maar bleef duren, hier moesten we toch echt een paar keer stoppen om op adem te komen. Maar dan boven was het uitzicht ook wel de moeite waard geweest, werkelijk prachtig om over het dal uit te kijken. Midden in de bossen nog een ruïne van een buurtspoorlijn, en even later door een doorwaadbaar beekje oversteken, (er was wel een bruggetje naast), maar ik vond het natuurlijk stoerder om over de stenen in het water te stappen, en het ging nog goed ook;).
Op het eindstation van vandaag, Andenne leek het of we in een openluchtmuseum kwamen, allemaal mooie oude gebouwen in stijl en de kerk er mooi tussenin.
Daarna naar het terras, waar Adrie ons zou komen ophalen, nog even een paar dagen naar huis, vòòr de echte doorstart naar Santiago.

Groetjes, Carine

P.S. En bij deze wil ik iedereen die al een reactie heeft gegeven, hetzij via een reactie op deze site, een e-mail, e-card of een kaartje of telefoontje erg bedanken, het is hartstikke leuk om support te ontvangen!! Enne..... vooral doorgaan :D

• 26 April 2010 - 13:06

Toos En Jacques :

Dag Carine
    Ik heb het verslag gelezen, geweldig zo'n onderneming. Toos en ik wensen je heel veel succes met je "marathon" lopen.

• 26 April 2010 - 17:30

Harrie En Annie:

Hoi Carine,heel veel succes met je ondernemende voetreis, we blijven je volgen vis deze site.
    Groetjes Harrie en Annnie Saanen

• 26 April 2010 - 17:48

Andre/maria:

als je dit zo al leest dan begin je enthousiast te worden om jou te volgen.
    alvast een hele fijne reis toegewenst,we houden jou in de gaten {en jan en driek }

• 27 April 2010 - 13:00

Wil / Antonet:

Hoi Carine,
    Zojuist gehoord dat je gaat vertrekken.Stik jaloers op je! Het zal bijzonder worden, daar kun je van op aan. Bewondering voor je dat je het, net zoals ik, alleen gaat ondernemen. We zullen je blijven volgen. Bueno Camino!