La Virgin del Camino - La Faba - Reisverslag uit La Faba, Spanje van Carine Govers - WaarBenJij.nu La Virgin del Camino - La Faba - Reisverslag uit La Faba, Spanje van Carine Govers - WaarBenJij.nu

La Virgin del Camino - La Faba

Door: carinegovers

Blijf op de hoogte en volg Carine

08 Augustus 2010 | Spanje, La Faba

Woensdag 21-7-2010. La Virgin del Camino - Hospital de Orbigo 27km.
Na een redelijke nachtrust sta ik om 5.30u op (ben benieuwd of ik thuis op die tijd wakker kan worden, is altijd al een probleem geweest...) Als ik ga ontbijten, komt de een na de ander binnendruppelen. We hebben vandaag de keuze uit 3 routes, met allemaal hetzelfde eindpunt. We kiezen voor de langste route (deze is van de autoweg af, door dorpjes), omdat we al een paar dagen dicht naast de autoweg lopen. We starten met vieren, omdat ik de alternatieve route niet heb, maar deze wel wil lopen, sluit ik me aan bij de anderen. op deze route zie ik velden, prachtige luchten, bloemen, vergezichten met bergen op de achtergrond, weer als in een ansichtkaart. We komen met een paar weer toevallig bij elkaar in een bar voor koffie, waar ik in gesprek kom met Ben, die ik al een paar dagen heb zien lopen, maar nog niet had gesproken; hij blijkt in Nederland te wonen!! Zijn vader is van Suriname(?) en zijn moeder is Duitse, hijzelf studeert nu in Groningen en spreekt gewoon Nederlands, dat is nog eens leuk! ook Luisa komt nog bij ons zitten. Later gaan weer apart verder, daarna loop ik een stuk met Ruben (Zw.) is wel leuk. Later in Villavante komen we weer met 6 bij elkaar, iedereen heeft last van zijn of haar voeten en gooit de schoenen uit....!
We rusten wat en gaan dan elk op eigen tempo de laatste 4 km. lopen.
Daar aangekomen wacht iedereen tot we allen in het dorp zijn, en gaan Richard en ik kijken welke albergue we kiezen. Daarna inchecken, we zitten gezellig met z'n tienen, (5 stapeltjes, haha) op een kamer, dan douchen, wassen en jaaaaaaaaaaa.... pilsje, wel verdiend!
Koop betadine en gaasjes voor m'n bestaande blaren en rust daarna op bed. Om 20.00u gaan we eten in restaurantje naast onze albergue, Richard, Mihaela, Leif, Sanne, Ruben en ik. Luisa, Ben, Shannon en ? hebben elders gegeten.'t Is heel gezellig samen. Maar we zijn ook moe en zo rond 21.00u. gaan we terug en naar onze bedjes.


Donderdag 22-07-2010.
Hospital de Orbigo - Rabanal del Camino 38km.
Na ons eigen ontbijtje (toen wij het bijna op hadden) bleek de albergue ook gratis ontbijt te geven, waaauw...!!) nog even toch nog lekkere koffie gedronken.
Tegen half 7, vertrokken Ruben, Shannon en ik weer samen, we willen 38km. doen vandaag, Ruben wil op 1 augustus in Santiago zijn en ik op 31 juli. We lopen in een lekker tempo, hebben in één uur de eerste 6 km. al gelopen, daarna gaan we berg op en zakt het tempo wat.
Na 2 uur lopen zien we een onbemande kraam met werkelijk van alles aan lekkers er op: koffie, thee, choco, koek, koek, jus, vijgen, noten. We kunnen pakken wat we willen, wat een gastvrijheid, geweldig!! We nemen koffie met iets erbij. En weer verder is het weer prachtig mooi!! De bermbloemen, de dorpen, de mooie blauwe lucht, absorberen maar........ Ik geniet dan ook weer volop!
Ik Astorga aangekomen (echt een mooie stad) halen we eerst een stempel op het gemeentehuis en gaan daarna bij de kathedraal een uur op een terras zitten, schoenen en sokken lekker even uit. Daar komt ook Luisa weer bij ons, we gaan samen verder, wisselen steeds van gespreks/wandelpartner en lopen Sancta Catalina de Somosa binnen na weer 2 uur lopen. Hier is de grote pauze.
We eten en drinken wat en ik wil daarna weer graag alleen lopen en later besluit ieder apart te lopen.
De een vertrekt na de ander voor de laatste 11km.
Leif en Sanne komen hier ook aan als Ruben en ik er nog zitten, het is een heel leuk stel uit Zweden. We blijven nog even bijkletsen en dan ga ik ook weer vertrekken. Ik ga werkelijk als een trein, geen echt pijnlijke voeten, wel weer een klein blaartje van de warmte, denk ik, ik zie het op een gegeven ogenblik, (als ik onderweg nog een kleine stop heb om wat te drinken en een ijsje te kopen) maar ik voelde 'm niet eens. Kom rond 18.00uur in Rabanal aan en ga op zoek naar Luisa en Shannon. Ik vind ze in de laatste van de 4 albergues. Het is een hele mooie albergue, deze is me aanbevolen door een pelgrim op de route, hij was zogenaamd op weg naar Rome, verkocht armbandjes en maakte meteen reclame voor de albergue. Ik kocht natuurlijk een armbandje, (2 euro, om zijn reis naar Rome te bekostigen) en beland uiteindelijk in de mooie albergue. Ruben moest ergens achter ons lopen, maar komt niet in dezelfde albergue aan, ik sms hem en hij blijkt in het dorp een kamer B&B te hebben geboekt, die zien we morgen dan wel weer, waarschijnlijk. Ik ga dan snel douchen, wasje doen en bel met thuis. Luisa en Shannon gaan boodschappen doen en Luisa maakt daarna pasta voor ons en we eten samen, heerlijk relaxed.
Maar na 38 mooie km. zijn we allen tamelijk moe en gaan op tijd naar onze mandjes.


Vrijdag 23-07-2010.
Rabanal del Camino - Molinaseca 25km.
Na eigen ontbijtje met 'n lekker (gekocht) kopje koffie vertrekken Luisa, Shannon en ik richting Cruz del Ferro. Het is frisjes, maar mooi!!
We moeten bergopwaarts, maar omdat het niet al te warm is, gaat het gemakkelijk.
Na 6km. bereiken we Cruz del Ferro. Het is niet echt wat ik me er van voorgesteld had, beetje een domper. Er loopt een asfaltweg echt vlak ernaast. Ik dacht dat het in the middle of nowhere stond....
We (wie wil) leggen onze stenen erbij en natuurlijk maken we ook foto's. Hier zien we ook Mark weer uit Schotland, die loopt ook een beetje gelijk met ons op.
Ik moet even mijn fotokaartje wisselen en maak daarna wat foto's, de rest is al doorgelopen, heb gezegd dat dat goed was, ik wil nog even binnen bij 'n soort van souvenir"winkeltje" op palen... Maar er is ook koffie! Was een onverwacht leuke locatie. ik liep daarna heerlijk alleen verder, en dus ook voorop. Prachtig door de bergen slingerend en foto's makend liep ik te genieten, was weer te mooi om uit te leggen!!
Volgende koffiestop in Acebo. Ik kocht een kop koffie, wilde naar buiten lopen en mistte even een afstapje (nadat ik eerst keurig een berg met nogal ruig steenpad was afgedaald....) Ik bleef zelf overeind, maar de koffie ging over de vloer en het kopje was helaas in duizend stukken. Het eerste wat het personeel vroeg was, of ik oké was en of ik me verbrand had aan de koffie: Ze waren daar zo aardig voor me! Ik kreeg meteen een nieuwe kop koffie en later kwamen ze nog een keer vragen of ik echt oké was en hadden ze iets bij zich (spray) tegen brandwonden, omdat ik koffie op mijn sokken/voeten had gekregen. maar het viel gelukkig allemaal erg mee.
Ik liep daarna weer verder met Ruben, relaxed, genietend, wa ist toch sgon hier!!
De grote stop zouden we hebben in Molinaseca, een dorpje aan een rivier. Maar het is hier zo mooi, dat we besluiten te blijven. Luisa is dan al weg....wat we niet heel erg vinden, ze is wel heel aardig, maar regelt de dingen ook graag naar haar hand.... We eten daar een broodje en ijsje en gaan daarna met vieren, Ruben, Shannon, Ben en ik op zoek naar de albergue.
Ritueel: douchen, wasje, schrijven, pilsje.... Na een korte rust van een half uurtje op bed gaan we naar het dorp voor eten: voor morgen boodschappen doen én een pelgrimsmenu, het is erg gezellig: Ruben, Shannon, Ben, ik en nog 2 meisjes die Shannon al eerder heeft ontmoet eten ook gezellig met ons mee. We horen inmiddels ook al verhalen da de bedbugs in opkomst zijn, sommige albergues worden al gemeden hiervoor. Voor we het weten is het alweer bijna half tien, snel afrekenen en naar bed.


Zaterdag 24 juli 2010.
Molinaseca - Villafranca del Bierzo 30km.
Opgestaan om 5.15u. ik lag toen al een half uur wakker van anderen die al aan het pakken waren...
Na ons eigen ontbijt vertrokken Ruben, Shannon en ik even na 6.00 uur.
Onze eerste stop was in Ponferrada. Shannon haakt hier af en gaat alleen verder, we nemen afscheid van haar, misschien zien we haar niet meer, maar waarschijnlijk toch wel. Ruben en ik gaan een restauratie binnen en drinken een lekkere koffie met iets erbij. Daarna lopen samen weer verder. 't Is weer een prachtige blauw lucht en een heerlijke tocht. We lopen op ons gemak en nemen weer een koffie in Fuentes Nuevas. Weer 2 uur genieten later, gaan we lunchen en blijven een tijdje langer op 't terras zitten, het is op het heetst van de dag, lekker mensen kjken, maar het is niet erg druk op de Camino. We gaan verder voor de laatste 8 km. nu is het echt warm, we zien 35graden C. op 'n meter.
We willen kiezen voor de nieuwste albergue in de stad, maar die is vol!!! De eerste albergue die vol is bij aankomst op mijn tocht!!! De andere zijn volgens zeggen al "besmet" met de bedbugs.
De hospitaléro belt een hotel voor ons: Vol!! 2e Hotel, ja hier is plaats voor ons. Ben(jamin) gaat met ons mee en mag gelukkig op z'n matje bij ons op de kamer op de vloer slapen, anders had hij nog verder moeten zoeken voor een slaapplaats! Op de kamer gaan we om beurten douchen, en opeens denk ik dat ik gestoken ben door een mug, maar in no time krijg ik steeds meer jeuk en bultjes.... en ja hoor: de bedbugs hebben mij ook te pakken gehad, waarschijnlijk in Molinaseca, daar is Shannon 's nachts ook al verhuisd ivm bedbugs, zij is er heel gevoelig voor... Dus begin ik maar meteen te smeren met Nestosyl, het verzacht wel, maar later blijkt dat ik er een kleine week flinke jeuk en last van heb. Maar goed, 's avonds gaan we toch nog even boodschappen doen en nog uit eten met z'n 3tjes. 't Is erg gezellig, en 't terras zit vol met pelgrims, we schuiven aan bij een tafel met mensen die Ben al van eerder kent.
Hier komt ook Thomas (Arg.) nog naar me toe, hij is vandaag ook hier aangekomen, kei leuk om hem weer te zien, we vragen hem er ook bj, maar hij is liever alleen nu.
Maar... 't is ook alweer snel laat, en we lopen weer terug naar ons hotel.


Zondag 25 juli 2010.
Villafranca del Bierzo - La Faba 25km.
Vandaag zijn Cobie (van onze Gerard) en Peter (van ome Harrie) jarig, hiep, hiep, hoera!!!
Ik stuur naar beiden een sms.
We eten op onze hotelkamer ons ontbijt en Ruben en ik vertrekken om 6.15u. Ben gaat met een ander groepje lopen, die op een camping sliepen. 't Is koud en waait, dus ik rits mijn broekspijpen er nog snel aan voordat we het dorp uit zijn. De eerst stop is in Pereje voor een kop koffie. We hebben in het begin (blijkbaar zoals zovelen) een afslag gemist en lopen nu dus naast een asfaltweg ipv. over een berg. De route gaat voornamelijk over asfalt, wat niet erg goed is voor de voeten, dus ik probeer zoveel mogelijk naast de weg te lopen.
Ruben ontmoet een eerdere medewandelaar en ze lopen lekker bij te praten. We drinken een heerlijk jus in Rabadelo, en gaan (helaas weer naast de autoweg) verder op pad. 't Is inmiddels alweer erg warm en we kopen nog een ijsje. Dan komt 't laatste stuk naar La Faba. Het is klimmen en dalen, en het is bloedheet, (tenminste, 't voelt zo) en we zoeken elke schaduw op de weg om in te lopen... als ik boven kom, komt het zweet uit elke porie en ben ik even "kei kapot". Nog even rusten op een muurtje voor het laatste stukje.Maar boven bij de albergue ben ik weer snel hersteld, maar ook blij dat ik er ben!
Er zijnal best wat pelgrims, dus we tellen ze even om te weten of wij ook kunnen blijven, maar dat gaat gelukkig wel lukken.
Helaas heb ik toch wel last van de jeuk, ondanks elke avond preventief sprayen tegen de bedbugs. Heb continu jeuk en probeer niet te krabben, maar het valt niet mee, ik ben nou wel een echte pelgrim wordt me gezegd, haha....
Het is een mooie albergue met een kapel ernaast. Ruben en ik ontmoeten op het terras een paar mensen, waaronder een Reiki-master en een vrouw met 1e graad Reiki, die ze onderweg gehaald heeft (kun je opzoeken op internet indien niet bekend). Ik zal later die dag nog een Reiki-sessie krijgen. Isabelle (Canada) zal me in de kapel Reiki geven.
Als we in de kapel zijn en ze begint voel ik nog niks (hoeft ook niet) maar daarna voel ik van alles evenals Isabelle zelf. Ze moet op een gegeven moment van mij stoppen, omdat ik echt heeeel beroerd word. Er wordt water en een natte doek aangedragen, doe m'n schoenen uit en m'n voeten op de koude vloer, dan trekt het toch wel weer weg, maar het voelde heel heftig, nog nooit eerder zo ervaren.
Waauw, ik moet blijkbaar toch nog verschillende dingen een plek geven, maar het voelt toch al goed nu.
Na deze Reiki-ervaring, zit er buiten een pelgrim gitaar te spelen en gaan we erbij zitten en meezingen! Om 18.00u. is er een heel bijzondere H.Mis. We zijn met 12 pelgrims daar en het is heel verwarmend om daar samen te zijn, we worden allemaal aan het altaar gevraagd om een kring te maken! Na de H.Mis gaan Ruben en ik met nog 2 vrouwen die ook in de albergue verblijven het pelgrimsmenu eten in het dorp: linzensoep, kipfilet met friet en kastanjegebak als dessert en wijn; was weer heerlijk voor maar 9 euro. Intussen hadden Ruben en ik toestemming gegeven dat de reikimaster en Isabella zolang op onze bedden konden gaan liggen, die zouden later in de avond nog verder lopen, zodat ze niet in de hitte hoefden te lopen. Later hoorden we dat ze door de hospitaléra van het bed gelicht waren, ze mochten niet gaan liggen zonder een bed te huren.....
Na het eten loop ik lekker alleen terug naar onze albergue (één van de 2 vrouwen die bij ons waren met eten vond ik niet echt aardig) en geniet nog na van deze toch wel speciale dag! Dan zie ik de Reikimaster die Isabella midden in het dorp tegen een boom gezeten Reiki aan het geven is, vind het jammer dat dat zo opzichtig moet, als ze 200m. verder waren gelopen, waren ze uit de mensen geweest, maar twijfelde toch een beetje aan de reikimaster, die wilde te graag gezien en "aanbeden" worden, zo zag het er al een beetje uit bij de albergue voor mij tenminste...

  • 08 Augustus 2010 - 18:05

    Willem:

    Kei Leuk die verhaaltjes van ou, vond je log toen ik op zoek naar info Santiago in typerde, ga (bij leven & welzijn 13 maart 2011 thuis weg om op 25 juli aan te komen, zal je verhalen missen, hebben er van genoten,'t ga je goed, Houdoe, Vaya Con Dios ... Willem1952waarbenjijnu.nl

  • 09 Augustus 2010 - 15:28

    Robin & Miriam:

    WELKOM THUIS! Wat zal het ook weer heerlijk zijn... maar wat ga je nu dan de hele dag doen ;-)

    Lieve groetjes en ik ben zo trots op je. Miriam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 07 April 2010
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 70538

Voorgaande reizen:

31 Maart 2010 - 31 Juli 2010

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: