La Faba - SANTIAGO DE COMPOSTELA - Reisverslag uit La Faba, Spanje van Carine Govers - WaarBenJij.nu La Faba - SANTIAGO DE COMPOSTELA - Reisverslag uit La Faba, Spanje van Carine Govers - WaarBenJij.nu

La Faba - SANTIAGO DE COMPOSTELA

Door: carinegovers

Blijf op de hoogte en volg Carine

11 Augustus 2010 | Spanje, La Faba

Maandag 26 juli 2010.
La Faba - Triacastela 27km.
Om 6.00u. vertrokken, gokkend op 'n ontbijt in de bar die om 6.00u. open zou zijn... niet dus! Dus dan eet ik op het terras mijn brood met banaan maar op en Ruben eet een appeltje.
Daarna gaan we de berg op, behoorlijk steil, maar 't is nog volle maan en tamelijk fris. Af en toe is de lucht echter toch benauwd, maar we klimmen gestaag verder.
De zon komt op, echt weer 'n prachtig gezicht in de bergen! De eerste koffie hebben we in O'Cebreiro, 'n lekker bakkie met iets erbij in 'n geweldig mooi dorpje. We zien hier ook de wolken laag in het dal hangen, en dus genieten we van het uitzicht maken maar weer 'n foto.
En dan nog verder omhoog, de laatste echte top van deze camino volgens ons boekje.
Boven gekomen hebben we weer prachtig uitzicht en drinken een "frisje", 't is nu even te warm voor nog meer koffie.
Er loopt een oudere man rond met een stralende glimlach, later blijkt dat 't een voormalige boer is die met een foto in een van de camino-boekjes staat. Dus vist hij de pelgrims eruit die dat boekje bij zich hebben en wijst dan aan dat hij in dat boekje staat, echt leuk! Even later spreekt hij me nog aan (met m'n Nederlands vlaggetje in mijn rugzak) en vertelt hij in gebrekkig Nederlands, dat hij vroeger ook nog in Nederland heeft gewerkt... ook moi hè!! Hij heeft in elk geval goede herinneringen aan Nederland
We gaan weer verder en genieten, en als Peter en Heidi lopen we over de bergpaden, waaaauw, wat is het hier toch mooi!! We zijn inmiddels in
Galicië aangekomen.
We kopen in Fonfrìa langs de route één pannenkoek voor €1.00 veel te duur, maar wel ingetrapt... Goeie les, het lijkt of ze die weggeven, maar als je er eentje pakt, vragen ze meteen €1,00 is niet echt veel natuurlijk, maar we worden misleid en dat is niet leuk!
In een klein restaurantje eten we nog een lekkere franse tortilla, daar treffen 2 ook weer de 2 dames die met ons aten in La Faba, maar ik wil niet met ze lopen en gaan Ruben en ik weer verder "en route", de anderen waren trouwens later en zaten nog te eten, gelukkig... Het afdalen is nu begonnen. Ik moet opletten om niet te snel te gaan, maar we komen weer goed beneden in het dal aan na talloze foto's!! In Triacastela is de allereerste albergue op mijn camino volgeboekt bij aankomst, ik loop nu toch al bijna een maand in Spanje!! Er tegenover is een hostal en Ruben en ik besluiten een kamer met 2 bedden te huren, lekker relaxed. Sinds gister: Villafranca is het merkbaar toch wat drukker op de camino, maar 't is nog altijd heel goed te doen.
We douchen, wasje (ik was alles ivm de bedbugs..) en gaan 'n pilsje drinken. Op het terras vraag ik een man uit Noorwegen bij ons aan tafel, omdat die alleen is,(we hadden hem onderweg al eens eerder getroffen) en raken in een geanimeerd gesprek. Hij heeft ook een hond die hij mist, en ik heb twee honden thuis, dus wij begrijpen elkaar als geen ander haha..
Later ga ik even boodschappen doen en naar de kerk om een kaarsje aan te steken, maar er begint net een H.Mis, dus ik blijf in de kerk zitten. Alle nationaliteiten die in de kerk zitten worden genoemd en later wordt van iedere nationaliteit iemand naar voren geroepen om de zegen te geven,(krijgen tekst in eigen taal). Ik was de enige Nederlandse, dus de "klos". Maar weer een bijzondere Mis.
Daarna ga ik met Ruben nog wat eten in het restaurantje bij ons hotel, nog wat natafelen totdat de wijn op is en weer slapen in een lekker bed.


Dinsdag 27-7-2010.
Triacastela - Barbadelo 27km.
Redelijk geslapen in het hotel, brood en banaan, daarna koffie in het dorp (ons hotel was nog niet open, maar wij konden wel weg, gelukkig) en om 6.30u. vertrekken Ruben en ik weer uit Triacastela.
't Is niet koud, beetje benauwd eigenlijk. De route is gesplitst, 'n korte en 'n langere; wij kiezen (natuurlijk) voor de langere en zijn voorlopig de enigen op deze route. Hij is weer prachtig, slingerend over paden en door een paar dorpen. 't Is weer genieten op de vroege ochtend!!
In Samos (na 9 km) bestelt Ruben voor ons een 2e ontbijtje, stokbrood met jam, marmelade en/of honing. We krijgen 2 keer heerlijke koffie en dat voor maar €3,00 p.p. we treffen hier nog andere pelgrims die we al eerder zagen en ontbijten dus samen.
We gaan weer verder en 't wordt mistig, we zijn in Galicië en daar schijn 't veel te regenen, maar de mist heeft hier ook wel iets, en..... 't is droog! Dus niets te klagen.
De 2e helft van de route is niet echt mooi en loopt naast de autoweg, zo'n 12km.... later blijkt dat er nog een mooie alternatieve route was, maar helaas voor ons...erg jammer, want die was werkelijk mooi, hoorden we later van anderen.
De mist trekt op en we bereiken Saria net na de middag, moeten een paar flinke trappen op naar het centrum. Tijd voor lunch, een bocadillo, tomaat, bacon, kaas mmmm.
Daarna nog een ijsje, we blijven hier tot 14.00u. dan is het heetst van de dag voorbij.
Nog 5 km. te gaan naar Barbadelo, we gaan naar de 1e albergue, ivm de warmte. Er is plek, wel duur (10 euro), maar goed, we hoeven niet verder! Ik besluit nog een keer al m'n was te wassen ivm de bedbugs, ik heb erg veel beten en al 2 dagen erge jeuk hierdoor. Er is niks aan te doen, dan wat zalf smeren en proberen er van af te blijven.....
Ik ga intussen even rusten op bed, en nadat de machine klaar is met mijn was hang ik die op in 't zonnetje.
Ben benieuwd of Shannon nog komt, we troffen haar net bij ons vertrek na de lunch en ze wilde in elk geval nog doorlopen, dus misschien strandt ze hier vanavond! Luisa is een stukje vòòr op de route.
Ben nog in de kerk geweest om een kaarsje op te steken voor iemand en om 19.00u. is er een H.Mis, daar ga ik ook nog naar toe.
Daarna uit eten, (pelgrimsmenu) met Ruben en Mary (Macedonië) is heel gezellig! Allen de locatie lijkt een beetje een vreetschuur, maar er wordt heel efficiënt gewerkt, we hoeven dan ook niet echt lang te wachten op ons eten en het smaakt goed.


Woensdag 28 juli 2010.
Barbadelo - Ligonde 32km.
Heb vannacht flink last gehad van mijn maag, we kwamen pas tegen 22.00u. van tafel en meteen bed in, was denk ik niet goed voor mij...
Ik lig dan ook vanaf 3.30u. wakker en kan niet meer slapen, helaas, een keer naar het toilet geweest, maar helpt ook niet! Om half 6 opgestaan en brood en banaan.
In deze albergue is ook al geen toiletpapier... en daar betalen we 10 euro p.p. voor, echt teveel!!!!! Is ook geen sympathieke gastheer, lijkt echt op 't geld uit van toch afhankelijke pelgrims.
Ruben en ik vertrekken in de mist om 6.15u. 't is niet koud en we stappen lekker door. De eerst koffie wacht op ons in Peruscallo, mmmm. M'n jack kan daarna uit en we gaan verder, zien nog niet echt veel van de omgeving, de mist is dik. We stoppen dan nog maar een keer voor koffie in Ferreiro.
Dan wordt de lucht langzaam helder en de zon komt door, waauw. 't is geweldig hier, we lopen overal over paadjes met heggen of schuttingen ernaast. Doet me aan Engeland denken, ook al ben ik daar nog nooit op het platteland geweest (denk dat ik dat eens ga checken, haha).
We lopen Portomarìn binnen over de rivier, mooi!
Kopen wat eetwaren in de supermarkt, eten dat op tijdens de pitstop en besluiten weer verder te gaan.
De zon is weer goed warm, maar als we rustig lopen gaat het goed.
We gaan lunchen in Gonzar, 't is al ruim 13.30u. Ruben heeft al besteld zonder mij iets te vragen, we zouden wel allebei alleen verder willen gaan lopen, maar dit vind ik toch een beetje raar... Ik ga toch bij hem zitten en bestel ook mijn eten, de sfeer is ineens anders, we hebben best fijn gelopen samen, er waren wel wat kleine irritaties, maar daar hoef je niet toch zonodig iets mee, hdet blijft nemen en geven, ook op de Camino, toch? Ik besluit dan de knoop door te hakken en vertrek alléén.
Dus gaan we uit elkaar, ik neem afscheid van Ruben en ik wil vanavond alléén in 'n hotel, om een keer rustig door te kunnen slapen, hoop ik dan....pfff
Ik vertrek en wil nog 8km. lopen. Het gaat als een tierelier, ondanks de warmte, heerlijk!
De laatste kilometer vòòr mijn bedachte eindpunt zie ik Luisa en Pia op 'n terras, ik besluit even aan te gaan en wordt met open armen ontvangen. Shannon is ook hier en ik "moet" mee terug (500m.) naar hun albergue. Ik had deze "boerderij-albergue" ook al gezien, maar wilde toch doorlopen, maar nu ik mee terugloop met hun, ben ik toch wel blij, het is er geweldig. Het is een katholieke albergue all-in en je mag doneren wat je wilt (Donativo).
Het ziet er heel gezellig uit, al staan de bedden wel erg dicht (20cm tussenruimte..) naast elkaar, maar goed, voor één nachtje zal dat best lukken. Buiten zit Athilla, die ook hier is aangekomen op een gitaar te spelen en Pia zingt mee, zo leuk!
Om 19.00u. is er een korte gebedsdienst en om 20.00u het diner.
Ik zit hier midden tussen de boerderijen met alle landelijke geurtjes, ga nog even letterlijk tussen de koeien staan (blijf een boerendochter ja...) die erbij horen en ik geniet en geniet.....
Het diner is echt lekker en gezellig, daaarna is er nog een "verteluurtje" voor mensen die iets bijzonders meegemaakt hebben op hun tocht en dat willen delen, maar daar ben ik maar eventjes bij geweest.
Ik ben moe en ga vroeg slapen.


Donderdag 29-7-2010
Ligonde - Arzùa 38km.
Als eerste wakker en opgestaan. Pak m'n rugzak in en zit al te ontbijten als de rest beneden begint te komen. Ik vertrek met Shannon en Luisa en al gauw loop ik met Shannon alleen (Luisa heeft een langzamer tempo). Het is niet koud, een beetje wind, heerlijk om te wandelen, en mooie route!!
Shannon eet alvast onderweg omdat de koffiestop maar niet kwam.
Onderweg, ik loop nu weer alleen, zag ik opeens een dagboek op het pad liggen, heb er in gekeken van wie het zou zijn, maar kon niets vinden en besloot het toen maar mee te nemen en in de eerstvolgende horeca gelegenheid in elk geval te melden. Maar na een paar kilometer stonden er vijf fietsers langs de kant en één er van was iets aan het zoeken in zijn fietstas. Ik vroeg of hij misschien het dagboek kwijtgeraakt was, en jaaaaa dus!! Ze bedankten me alle 5.... en later nog een keer toen ze me weer voorbij fietsten!! Nou was ik hun angel, haha.
Eindelijk na 3 uur de eerste koffie met cake. Ik loop daarna weer alleen verder. Lunchpauze in Melide. Terwijl ik aan m'n tosti zit, komt Ruben aanlopen en bij me zitten om ook te eten, we praten weer even bij en daarna ga ik weer alleen verder.
Dan krijg is 'n sms van Jan: ik ben gearriveerd, nou gij nog.....
Ik moet dan nog een eind. Heb even een korte pitstop om te drinken en moet daarna nog 6 km. Ik zie de stad al snel liggen, maar moet letterlijk door een dal om er te komen, dus behoorlijk steil naar beneden en weer naar boven. Om 16.15u. ben ik eindelijk op bestemming. Jan zit net de verkeerde richting in te kijken (ik heb de route iets verder gevolgd, haha) dus ik verras hem, heerlijk!!
Drinken gezellig iets op ons weerzien en gaan later, na douche en wasje, (Jan had al een overnachting geregeld), wat eten.
En.... ja, daar zitten ook Ruben, Shannon en Marc (Schotland). We schuiven een tafeltje bij en eten gezamenlijk een pelgrimsmenu. Praten bij over de afgelopen dag en gaan gauw weer slapen.


Vrijdag 30-7-2010.
Arzùa - Lavacolla 29km.
Na een slechte nacht (hoorde de buurman in de VOLGENDE kamer snurken) staan we om 6.00u op. We ontbijten op het marktplein met koffie en broodjes en vertrekken rond 7.00u. De route gaat weer door wat dorpjes en bossen met kleine klimmetjes, het weer is perfect, zon met wat wind.
De eerste koffiestop is in Ferreiro na zo'n 7km. alleen is de koffie volgens ons al erg oud....en vies.
We gaan verder in veel schaduw. De volgende stop is in San Miguel, we drinken een pilske met tortilla en krijgen kersen van een vrouw die naast ons zit. En hier is het moment suprême: Jan besluit hier om te stoppen met roken! Heb er nog maar een foto van gemaakt als bewijs... Hij had me een jaar eerder gezegd te zullen stoppen met roken als ik te voet naar Santiago zou lopen. Dat zou hij dus bij voorbaat al verliezen...
We weten nog niet precies hoeveel kilometer we gaan lopen vandaag, maar we gaan nu verder. In O'Petrouzo gaan we dòòr richting Santiago, maar 't is erg warm en we worden moe en Jan is het lopen in deze hitte niet echt gewend, maar het gaat heel goed met hem naar omstandigheden.
Vincent uit Valencia komt zomaar nog even bij ons lopen (zag m'n vlaggetje) en we hebben een leuk gesprekje. Hij is erg aardig en onder de indruk omdat ik vanuit Nederland loop.
Na 't vliegveld Santiago zien we een hotel en vragen naar een kamer: complet!! 2km. verder vinden we dan wel een hotel in Lavacolla waar plaats is, 't is dan morgen nog 10km. naar Santiago.
Moe, moe, we slapen eerst 'n uur en gaan daarna een roséetje drinken op het terras en ik schrijf m'n dagboek bij. 's Avonds eten we in het restaurant bij ons hotel, het is nu nog maar ca. 10km. naar Santiago, bizar!!

Zaterdag 31 juli 2010.
Lavacolla - SANTIAGO DE COMPOSTELA 10km.
Opgestaan om 6.30u. Omdat er in het hotel geen ontbijt is voor 7.30u. eten we een eindje verderop in een café een broodje met een kop koffie.
Om 7.30u. vertrekken we voor de laatste 10km!!
Het is bewolkt, maar niet koud.
Via wat paadjes en wegen komen we al snel tussen de huizen, de voor-dorpjes van Santiago. Het is helemaal niet druk, het lijkt of we steeds voorop lopen, onbegrijpelijk, maar wel fijn, haha.
In de stad Santiago lijkt het wat drukker, maar zeer zeker niet overvol.
We komen bij de kathedraal, maken wat foto's en gaan meteen door om mijn Compostela (oorkonde) op te halen. Omdat het echt niet druk is, moesten we 2 keer vragen waar we precies moesten zijn.... Hoefde ook niet lang te wachten op mijn Compostela, kon meteen binnen, alleen de trap stond vol, dus binnen een half uurtje had ik 'm!!!!!
Terug naar buiten bij de deur komen we de Canadese familie tegen, met de zoon, genaamd Santiago, hij zei me eerder: You're my Hero). Zo'n leuke spontane jongen, ik was erg blij hun hier nog te zien, wilde ook een foto met hem samen en kreeg nog een dikke knuffel van zijn moeder. Ze liepen overigens met het hele gezin, vader, moeder, 2 dochters en zoon Santiago. Ze vonden het allemaal heel bijzonder dat ik helemaal uit Holland ben komen lopen. Dan komt er Dominic (Dtslnd) ook aan, die zag ik ook al enkele keren op de route, leuk om hem ook nog even te treffen.
Toen met Jan naar de welverdiende koffie met Santiago-taart.....mmmmmmmmmm.
Ik ben nog ik de kathedraal geweest, rugzak mocht niet mee, dus Jan heeft er op gepast en later hebben Jan en ik nog door de stad gewandeld. Geluncht in een restaurantje en later op zoek naar het busstation om de auto van Jan op te gaan halen in Arzùa. We moesten ruim 2 uur wachten, er was net een bus vertrokken..., maar geen probleem, bankje opgezocht, rugzak erop en beentjes ophoog, pffff heerlijk!! Nadat we met de bus in Arzùa aankwamen zijn we eerst wat gaan drinken op het terras. Er kwam een man (Spanjaard) bij ons staan die in Nederland bij de hoogovens had gewerkt. Ook die had goede ervaringen in Nederland opgedaan en die bood ons een slaapplaats aan in zijn huis om iets terug te doen. Dus zijn wij er wat later naar toe gereden, bleek zijn vrouw het er niet helemaal mee eens te zijn... Kregen wel wat te drinken (vieze zelfgemaakt wijn) en een rondleiding door het huis, maar daar hield het op, haha! Dus gingen we alsnog in een hotel...in Arzùa.
En hier eindigt alles dan zo'n beetje......


  • 11 Augustus 2010 - 18:17

    Frank, Mir En Faye:

    Lieve tante,

    We zijn heel trots op je! Hopelijk ben je dat ook op jezelf! T is niet niks...

    Dikke knuffel
    Xxx Ons

  • 12 Augustus 2010 - 06:52

    Ans Uit Elsloo:

    Dankjewel voor de verhalen en fotoos. Blijf genieten van deze tocht. En wie weet misschien .....ROME?

  • 12 Augustus 2010 - 17:41

    Toos V/d Kerkhof:

    Mooi om de laatste verhalen te lezen en de laatste foto s te zien.Gewedig hoe je het hebt gedaan.
    Tot ziens

  • 12 Augustus 2010 - 18:39

    Elly Jaspers:

    hoi carine
    heeeeeeeeel knap wat je hebt gedaan petje voor je af hoor.
    we komen zeker een keertje je foto s kijken en je verhalen luisteren als je weer een beetje bekomen bent van je reis.
    wat zullen je hondjes blij zijn ( adrie natuurlijk ook ) dat je weer veilig en wel in soerik bent.
    nogmaals een dikke proficiat dat je de reis helemaal hebt uitgelopen
    toi toi uit achel

  • 15 Augustus 2010 - 12:24

    Lee Tolman:

    Niet te geloven! Ik weet niet hoe maar via Google (la Faba ingetypd)kwam ik je blog tegen!!!

    Vrijdagavond 2 juli bij het avondeten in l'Esprit du Chemin heb ik met jou zitten praten (ik was die 'ziekte' mevrouw, weet je nog?). Door mijn misselijkheid kwam ik wat later aan tafel. De volgende ochtend voor mijn vertrek heb ik ook kort met je gesproken. Ik heb je helaas niet meer gezien want je had besloten om nog een dagje te blijven.

    Fantastisch, het is ons allebei gelukt (jij helemaal uit NL!!!).
    Het ging tamelijk vlot -kwam 22 juli Santiago binnen en op 25 juli Finisterre. Geveldig om daar te eindigen!
    Het ga je goed en succes met het vinden van een baan!
    Groet, Lee

  • 16 Augustus 2010 - 12:22

    Robin & Miriam:

    Ik neem diep diep diep mijn pet voor je af...
    En waren de honden en Adrie weer blij en opgelucht dat je weer thuis bent..?

    Lieve groetjes, Miriam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carine

Actief sinds 07 April 2010
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 70538

Voorgaande reizen:

31 Maart 2010 - 31 Juli 2010

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: